Nieuws
31
Gewijzigde AanZET-regeling in 2026 twee keer open
Ten eerste is het begrip ‘verkoopprijs’ gewijzigd. Dit is gedaan om duidelijk te maken dat deze prijs exclusief de opbouw is die bovenop het bakwagenchassis wordt gebouwd. De reden hiervoor is dat er fabrikanten zijn die de opbouw standaard af-fabriek leveren, waar eerder enkel externe opbouwers de opbouw plaatsten. Door de opbouw mee te nemen in de verkoopprijs, zou de prijsopbouw van de aan te schaffen vrachtwagens te zeer verschillen. Aangezien dat niet past bij de systematiek van deze regeling, is deze aanpassing toegevoegd.
Verder is de manier waarop de subsidieverdeling werkt aangepast. Vorig jaar is in de regeling opgenomen dat een bedrijf per werkdag slechts één subsidieaanvraag kan indienen voor aanschaf van een emissieloze vrachtauto. Gelet op de verhoging van het budget is dit nu aangepast. Een aanvrager kan nu zowel op de eerste werkdag als op de tweede werkdag van de openstelling één aanvraag indienen voor maximaal twee voertuigen, en vanaf de derde werkdag één aanvraag voor maximaal tien voertuigen. Dit voorkomt dat aanvragers te veel dagen achter elkaar een aanvraag moeten doen voor steeds één voertuig. De wijziging is nadrukkelijk bedoeld als verlichting van de regeldruk voor ondernemers die subsidie willen voor meer dan één voertuig.
Daarnaast is de systematiek zo gekozen dat de verwachting is dat loting op de eerste dag van de aanvraagperiode wordt voorkomen, wat ertoe leidt dat ondernemingen die slechts één voertuig willen aanschaffen ook daadwerkelijk subsidie kunnen krijgen.
Tot slot is een wijziging met betrekking tot de aanvraag tot subsidievaststelling doorgevoerd. De aanvraag tot subsidievaststelling moet uiterlijk 12 maanden na de datum van verlening van de subsidie worden ingediend. Na overleg met importeurs en fabrikanten is gebleken dat de termijn van 12 maanden vanaf het jaar 2026 voldoende is. De algemene uitstelmogelijkheid die eerder in de AanZET stond, is daarom geschrapt. Wel is het mogelijk dat de opbouw op het bakwagenchassis langer duurt dan verwacht. Om deze reden kan uitstel van maximaal 12 maanden worden aangevraagd.
Aanvragen voor 2026 kunnen worden ingediend van 27 januari 2026 tot en met 13 februari 2026 en van 29 september 2026 tot en met 16 oktober 2026. Voor de eerste openstelling is € 78 miljoen beschikbaar. Deze middelen zijn afkomstig uit de terugsluis vrachtwagenheffing. Het budget voor de tweede openstelling zal op een later moment bekend worden gemaakt.
Over de regeling
Het doel van de regeling is het stimuleren van de aanschaf van nieuwe emissieloze vrachtauto’s door ondernemingen en non-profitinstellingen, teneinde de emissie van CO2 en luchtverontreinigende stoffen te verminderen.
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl
