Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jun
30

Naar één inlogmiddel voor ondernemers

Vanaf oktober 2017 en 2018 kunnen ondernemers gefaseerd gebruik gaan maken van het inlogsysteem eHerkenning voor het wijzigen van zakelijke gegevens zoals de aangifte omzetbelasting. Op initiatief van het Ministerie van Economische Zaken, maken de Belastingdienst, UWV, de RDW, de Kamer van Koophandel (KvK), Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de Gemeente Den Haag en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) hierover afspraken.

Op dit moment hebben overheidsorganisaties het identificeren van zakelijke transacties nog op verschillende manieren geregeld. Ondernemers moeten telkens inloggen met een aparte gebruikersnaam en wachtwoord. Voor zakelijke transacties met de overheid worden deze inlogmiddelen op termijn vervangen door eHerkenning, waarbij een sms als extra verificatie vereist is. 

 

eHerkenning wordt door de overheid al langer als identificatiemiddel gebruikt. eHerkenningsmiddelen zijn ingedeeld naar de mate van betrouwbaarheid die zij moeten kunnen garanderen. Het doorgeven van een kleine wijziging is bijvoorbeeld van een andere orde dan een subsidieaanvraag. Ondernemers kunnen de digitale sleutel straks onder andere gebruiken voor de aangifte omzetbelasting (Belastingdienst), voor het doorgeven van bedrijfswijzigingen in de registratie in het Handelsregister (KvK), het op bedrijfsnaam zetten van een voertuig bij de RDW of het indienen van ontslagaanvragen en verzuimmeldingen bij UWV. 

 

Terug naar overzicht