Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

feb
28

Scholen willen minder losse subsidies, meer structureel geld

Dat het aantal tijdelijke subsidies in het onderwijs toeneemt en de structurele financiering juist iets afneemt, blijkt uit onderzoek in opdracht van de PO- en de VO-raad. Deze belangenverenigingen voor schoolbestuurders hopen dan ook dat de Tweede Kamer woensdag in een debat over het lerarentekort deze 'subsidieconfetti' aan de kaak stelt, omdat de tijdelijke financiering het aantrekken en vasthouden van personeel in de weg zou zitten.

De scholen krijgen het merendeel van hun geld uit een structurele pot, de lumpsum, dat ze naar eigen inzicht mogen besteden. Maar inmiddels bestaat 10% tot 30% van hun totale financiering uit tijdelijke potjes met een specifiek doel. Het totale bedrag aan subsidies in het basis- en voortgezet onderwijs is dit jaar zelfs zes tot negen keer zo groot als in 2019, zo blijkt uit het onderzoek.

Deze losse subsidies bestaan voor een deel uit geld dat scholen zelf kunnen aanvragen. Maar een toenemend subsidiebudget gaat automatisch naar alle scholen met een bepaalde politieke wens, zoals betere lessen burgerschap, waarover de scholen per subsidie verantwoording moeten afleggen. Volgens de scholen willen politici op die manier te veel meebepalen wat er in de klas gebeurt.

Doordat steeds meer onderwijsgeld op tijdelijke basis wordt verstrekt, is een goed personeelsbeleid voeren lastig, zeggen de scholen. Ze kunnen mensen niet vast aannemen, wat hen kan dwingen om met commerciële uitzendbureaus in zee te gaan.

Ook de administratielasten rondom subsidies zijn vaak een zware dobber voor de scholen. “Dit is een bottleneck voor een kleine school zoals wij”, zegt conrector Sabine Heupers van het Atheneum College Hageveld in Heemstede tegen het FD. “Ik doe die aanvragen zelf, of de rector. Soms hebben we er geen mankracht voor en besteden we het uit, wat geld kost.” Ben ter Haar van (v)mbo Zone College in Enschede schat in dat bij zijn koepel, die zeven scholen bedient, zeker drie medewerkers fulltime bezig zijn met alle subsidies aanvragen en verantwoorden. “Geld dat ik liever aan onderwijs besteed.”

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op: https://fd.nl/samenleving/1508574/scholen-bezorgd-over-toename-van-tijdelijke-onderwijspotjes en https://www.poraad.nl/arbeidszaken-bedrijfsvoering/financien-primair-onderwijs/groei-doelfinanciering-leidt-tot-meer en https://www.vo-raad.nl/nieuws/groei-van-doelfinanciering-leidt-tot-meer-tijdelijke-contracten-in-het-onderwijs

Terug naar overzicht