Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

feb
27

Fase 1 Expeditie Lerarenagenda 2019-2022 geopend

Bij Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) kunnen tot en met 19 maart 2019 intentieverklaringen worden ingediend voor de eerste fase van Expeditie Lerarenagenda 2019-2022. Doel van dit subsidietraject is om een innovatief en samenhangend onderzoeksvoorstel te ontwerpen en onderzoek uit te voeren, vertrekkende vanuit een overkoepelend deel met daaronder meerdere, onderling samenhangende deelprojecten. Het innovatieve karakter krijgt onder meer door co-creatie vorm.

Het traject kent twee fasen. In de eerste fase gaat het om teamvorming van de individuele onderzoekers met verschillende wetenschappelijke achtergronden tot een multidisciplinair (of interdisciplinair) expeditieteam. In een tweedaagse bijeenkomst in juni 2019 gaat dit team aan de slag met het schrijven van een onderzoeksvoorstel. In de tweede fase voeren de leden van het expeditieteam samen met onderwijsprofessionals (stakeholders) van diverse achtergronden het onderzoek uit. Er is in totaal een budget beschikbaar van € 1.870.000, verdeeld over de twee fasen: voor fase 1 tot en met december 2019 (het aanloop- en ontwikkeljaar) is maximaal € 70.000 beschikbaar. Voor fase 2 tot en met december 2022 (de uitvoering van het onderzoek) is € 1.800.000 beschikbaar. De maximale bijdrage voor fase 1 is € 10.000 per persoon. Fase 2 wordt in de loop van 2019 gepubliceerd. 

 

NRO organiseert op 13 maart a.s. een informatiebijeenkomst voor geïnteresseerde onderzoekers. Alle onderzoekers die serieus overwegen zich aan te melden, worden aangeraden hier bij aanwezig te zijn. De bijeenkomst vindt plaats in Utrecht van 9.30 uur tot 12.00 uur. Aanmelden kan via dit formulier.

 

In de landelijke Lerarenagenda 2013-2020 van OCW staan de opleiding en de professionele ontwikkeling van leraren in de context van toekomstbestendig onderwijs centraal. Voor de NRO Expeditie Lerarenagenda 2019-2022 zijn drie onderzoeksthema's vastgesteld. Deze thema's dienen niet alleen apart onderzocht te worden, maar juist ook in onderlinge samenhang. De onderzoeksthema's betreffen:

  • Toekomstbestendig leraarschap;
  • Anders opgeleide leraren en gedifferentieerde onderwijsteams;
  • Opleiden en professionaliseren: van institutionele barrières naar vitale coalities.

Terug naar overzicht