Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jun
26

Rekenkamer en Financiën steggelen over subsidies voor stekkerauto's

De Algemene Rekenkamer en het ministerie van Financiën zijn elkaar in de haren gevlogen over de fiscale subsidies voor elektrische auto's, zo meldt Het Financieele Dagblad.

De fiscale stimulering van elektrische auto's is volgens de Rekenkamer namelijk een wel heel dure manier om CO2-uitstoot terug te dringen. Bovendien houdt het ministerie van Financiën de Tweede Kamer ook nog eens een lager bedrag voor dan de werkelijke kosten, zo blijkt uit onderzoek van de Rekenkamer.

De fiscale subsidie per vermeden ton CO2 bedraagt volgens het onderzoek bijna € 2000. Staatssecretaris Snel van Financiën hield de kosten eerder nog op € 1700. Ter vergelijking: de werkelijke kosten om een ton CO2 uit de markt te halen via het Europese ETS-systeem bedragen momenteel rond de € 26.

Met het stimuleren van elektrische auto's is volgens de Rekenkamer tot 2022 nog minstens € 700 miljoen gemoeid, uitgaande van de 25.068 vorig jaar in Nederland verkochte stekkerauto's. Indirecte effecten zoals derving van brandstofaccijns zijn daarbij nog niet eens meegerekend.

Reactie Snel: verkeerde criterium en aannames
Staatssecretaris Snel laat in een reactie weten dat de Rekenkamer wat hem betreft het verkeerde criterium hanteert voor de getrokken conclusies. Het beleid is volgens de D66-bewindsman namelijk meer gericht op de 'noodzakelijke transitie naar emissievrij rijden als stip op de horizon' dan op het omlaag brengen van CO2-uitstoot.

De dure stimulering van stekkerauto's is volgens Snel dan ook vooral 'een initiële investering in de transitie naar emissievrij rijden die zeer waardevol is voor de Nederlandse samenleving als geheel'. Conclusies trekken over de doelmatigheid van het beleid op basis van kosten per vermeden ton CO2 is volgens hem dan ook 'onverstandig'.

Het onderzoek gaat volgens Snel verder voorbij aan het feit dat iemand die een dure stekkerauto koopt vanwege de bijtelling, waarschijnlijk niet een vergelijkbaar dure benzine- of dieselauto zou kopen. Ook vindt hij dat de Rekenkamer zich teveel baseert op de gegevens van 2018, waarin juist bijzonder veel dure elektrische auto's werden verkocht vanwege de invoering van minder aantrekkelijke bijtellingsregels per 1 januari 2019.

De Rekenkamer vindt desalniettemin dat de staatssecretaris de kosten wel erg naar zichzelf toerekent. Hij gaat uit van een gemiddeld belastingvoordeel van € 5600 per auto. Voor duurdere modellen geldt volgens de Rekenkamer echter aanzienlijk meer voordeel. En bij aanschaf via de zaak kan dit voordeel bovendien nog verder oplopen, onder meer door toepassing van de Milieu-investeringsaftrek (MIA).

Versobering beleid op komst
Het huidige stimuleringsbeleid voor elektrische auto's is tot en met 2021 vastgelegd, maar ligt al langere tijd onder vuur, ook vanuit de coalitie. Het kabinet werkt daarom aan versobering, met lagere subsidies en hogere bijtelling voor privégebruik. Deze versobering wordt onderdeel van het nieuwe klimaatakkoord dat vermoedelijk vrijdag naar buiten wordt gebracht.

Zie ook: https://fd.nl/economie-politiek/1306476/belastingsubsidie-stekkerauto-duurder-dan-financien-zegt

Terug naar overzicht