Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jun
25

Gemeente Haarlem publiceert nieuwe regels loonkostensubsidie

De gemeente Haarlem kan een loonkostensubsidie verstrekken aan werkgevers, die een arbeidsovereenkomst sluiten met een werkzoekende uit deze gemeente. De subsidie bedraagt € 500 per maand, voor de duur van drie maanden. Op grond van individuele omstandigheden kan deze periode met maximaal drie maanden worden verlengd. Indien aansluitend een vast contract wordt aangeboden van minimaal zes maanden, komt de werkgever in aanmerking voor een aanvullend eenmalig bedrag van € 500.


Het doel van de tijdelijke loonkostensubsidie is het bieden van compensatie voor het feit dat voor een persoon ten minste het wettelijk minimumloon moet worden betaald, terwijl de werkgever een persoon (nog) niet ten volle kan inzetten. Zo kan de gemeente een tijdelijke loonkostensubsidie aan de werkgever verstrekken om het verschil in arbeidsproductiviteit te compenseren en zo de re-integratie van de bijstandsgerechtigde te bewerkstelligen.

Het moet gaan om moeilijk of uiterst moeilijk bemiddelbare werknemers. Onder een moeilijk bemiddelbare werknemer wordt verstaan de persoon die:

voorafgaand aan de indienstneming gedurende 6 maanden geen reguliere, betaalde betrekking heeft gevonden, of
geen startkwalificatie bezit, of
ouder is dan 50 jaar, of
alleenstaande ouder is.

Onder een uiterst moeilijk bemiddelbare werknemer wordt verstaan de persoon die onmiddellijk voorafgaand aan de indiensttreding ten minste 24 maanden werkloos is geweest.

Er worden verschillende vereisten aan de subsidieverstrekking verbonden, zoals dat het dienstverband minimaal 32 uur per week moet bedragen. Verder wordt de subsidie uitsluitend verstrekt, indien hierdoor de concurrentieverhoudingen niet worden beïnvloed en geen verdringing plaatsvindt. Ook mag de werkgever op grond van een andere regeling geen aanspraak maken op financiële tegemoetkomingen in verband met de indiensttreding van de werknemer.

Terug naar overzicht