Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jul
24

State of Fashion: Open call voor Future Scenarios

Voor de Open call voor de tentoonstelling Future Scenarios tijdens State of Fashion 2018, worden ontwerpers, merken en kunstenaars uitgenodigd ideeën en producten in te sturen die op het punt staan door te breken op de markt, of nieuwe perspectieven bieden op het modesysteem en de omgang met de dingen die ons omringen en die we gebruiken. Deadline is 30 september 2017. Inzendingen maken kans om onderdeel te vormen van Future Scenarios. De transportkosten worden hierbij vergoed.

Tijdens de 'State of Fashion 2018 | searching for the new luxury' wordt in de tentoonstelling Future Scenarios een prikkelende bloemlezing gepresenteerd van grensverleggende concepten en praktijken, waarbij verbeeldingskracht en innovatie leidraad zijn. In de tentoonstelling en de open call worden de verschillende projecten in vijf subcategorieën onderscheiden:

  • Scenario 1: New imagination of luxury: De nieuwe luxe verhoudt zich tot een nieuw systeem van normen en waarden, waarbij bewust consumeren voorop staat. Hoe verbeelden we onze verlangens en welke producten drukken de duurzame relaties, context en waarden uit waarmee we ons willen verbinden?
  • Scenario 2: Designing for better lives: Mode moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Niet alleen door maatschappelijk verantwoord te produceren, maar ook door haar kracht in te zetten voor het creëren van betere leefomgevingen en samenlevingen. Hoe kunnen (mode)ontwerpers en kunstenaars nieuwe mode-initiatieven en performances initiëren die bijdragen aan de sociale cohesie van onze samenleving?
  • Scenario 3: New business models: Met de komst van het internet en de webwinkel kunnen kleinschaligheid en wereldwijde bekendheid samenvallen. Halfjaarlijkse collecties, grote investeringen en een verplichte catwalk show zijn daardoor geen noodzaak meer voor succes. Ook de relatie met de consument is dichterbij gekomen. Ontwerpers en merken kunnen nu niet alleen monitoren wat de consument wil, de consument kan het product ook mee co-creëren door bijvoorbeeld een kleur of stof te kiezen en de kleding gedeeltelijk op maat te laten maken. Daarnaast nodigen een interesse in duurzaamheid en circulair denken uit tot geheel nieuwe businessmodellen, zoals kledingbibliotheken of leaseconcepten;
  • Scenario 4: The makers and the product in the spotlight: Het internet maakt het mogelijk om alle lagen binnen de productieketen zichtbaar te maken. Tegelijkertijd kan het ook online platforms creëren om kleinschalige ontwerpers en lokale producenten bestaansrecht te geven. Zo kunnen horizontale verbanden tussen consument en producent worden gelegd, waarbij de vakmensen en het vakmanschap centraal komen te staan. Daarbij krijgen zij niet alleen meer erkenning, maar ook een veel betere beloning, omdat tussenmakelaars als winkels, producenten en marketeers verdwijnen;
  • Scenario 5: Interdisciplinary relationships: Bij het creëren van duurzame of technologische materialen is de rol van de wetenschap essentieel. (Mode)ontwerpers treden daarom buiten de geijkte paden en werken al in een vroeg stadium samen met onder andere ingenieurs, biotechnologen, computerdeskundigen en bewegingswetenschappers. De resultaten leveren nieuwe producten en inzichten op.

Terug naar overzicht