Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

apr
24

DKTI-regeling flink uitgebreid en opnieuw opengesteld

De Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI) is aangepast en opnieuw opengesteld.

Deze tweede openstelling van de regeling werd eerder al aangekondigd. Belangrijkste aanpassing is dat de focus niet langer uitsluitend zal liggen op voertuigen voor vervoer van goederen over de weg. Daarom is de regeling uitgebreid naar een aantal andere categorieën vervoermiddelen, waaronder vaartuigen.

Nieuwe categorieën vervoermiddelen
De volgende categorieën emissiearme vervoermiddelen zijn toegevoegd:

  • bussen M3: in het kader van de zero emissie ambitie voor bussen, kunnen projecten worden ingediend die betrekking hebben op emissiearme bussen in de categorie M3, door bedrijven ontwikkeld of aangeschaft ten behoeve van demonstratie binnen proeftuinen. Hiermee wordt beoogd de verdere uitrol van een schone busvloot te versnellen;
  • light Electric Vehicles L1 en L2: in het kader van de uitfasering van vervuilende brommers en scooters worden vlooteigenaren gestimuleerd met schone alternatieven aan de slag te gaan. Vlooteigenaren zijn bedrijven of instellingen met meerdere voertuigen die voor 100% van de tijd worden ingezet ter uitvoering en/of ondersteuning van het uitoefenen van de hoofdactiviteit van het bedrijf of instelling;
  • mobiele machines: in het kader van de zero emissie ambitie vastgelegd in de Green Deal Het nieuwe draaien, vallen ook mobiele machines nu onder de regeling;
  • vaartuigen: in lijn met plannen om de scheepvaart te verduurzamen, is een nieuwe categorie opgenomen om de transitie naar emissiearm varen te versnellen. Het gaat hierbij vooralsnog om beroepsgoederenvervoer over binnenwateren en short sea shipping;
  • luchthaven gebonden voertuigen: vooruitlopend op verdere plannen om de luchtvaart te verduurzamen, zullen via de wijzigingsregeling DKTI innovaties en demonstraties mogelijk worden gemaakt, om te beginnen ten behoeve van de ontwikkeling en toepassing van emissiearme mobiele machines voor gebruik op luchthaventerreinen. Beoogd wordt om door de inzet van dit soort voertuigen, bewegingen op luchthavens te verminderen dan wel uitstootvrij te maken;
  • infrastructuur: bij waterstof is de regionale inperking uit de regeling DKTI komen te vervallen, om investeerders de ruimte te geven zelf te bepalen op welke locatie zij potentie in de markt zien.


Wijzigingen binnen projecttypen
Bij de projecttypen zijn de mogelijkheden voor haalbaarheidsstudies verruimd. Alle categorieën emissiearme vervoermiddelen komen nu in aanmerking. Hiermee wordt beoogd consortia en ideevorming voor projecten in toekomstige tranches van DKTI te faciliteren. Voortaan zullen de haalbaarheidsstudies op volgorde van binnenkomst worden beoordeeld om een snellere afhandeling van deze projecten te waarborgen.

Voor projecten innovatiecluster is het nu mogelijk om projecten met een maximale looptijd van één jaar aan te vragen, dit was twee jaar.

Beoordelingscriteria
Bij de onderdelen excellentie, impact en uitvoering, worden geen nieuwe criteria opgenomen. Wel wordt aan de adviescommissie meegegeven om bij het scoren op aspecten als doelstelling, kwaliteit en vervolgpotentieel, nadrukkelijk te letten op een aantal aspecten, die een efficiënte en tijdige uitvoering van projecten bevorderen, waaronder de status van de benodigde vergunningen bij het onderdeel excellentie, de mate van aansluiting bij doelstellingen uit vigerende IenW convenanten/green deals en de mate van aansluiting op vigerende lokale plannen bij het onderdeel impact, waarbij bijvoorbeeld gedacht kan worden aan de inbedding in al bestaande gemeentelijke of provinciale plannen.

Maximale percentages en bedragen
De maximale percentages en bedragen voor alle onderdelen van de regeling zijn nu:

 Artikel Algemene groepsvrijstellingsverordeningMaximum percentageVerhoging Middelgrote ondernemingVerhoging kleine ondernemingOverige verhoging1Maximum bedrag
CofinancieringArtikel 56, zesde lid, 56 ter, vierde lid, of 56 quater, vierde lid90%De in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst, tot € 1 miljoen
Cofinanciering van infrastructuurvoorziening met lokale productieArtikel 56, zesde lid90%De in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst tot € 1.620.000
InnovatieclusterArtikel 27, zesde en negende lid50%€ 150.000
Experimentele ontwikkelingArtikel 25, vijfde lid, onder c en zesde lid25%+10%+20%+15%€ 500.000 behalve voor voertuigen met voertuigkwalificaties L1 of L2 maximaal € 150.000
HaalbaarheidsstudieArtikel 25, vijfde lid, onder d en zevende lid50%+10%+20%€ 50.000
ProeftuinVoor vervoermiddelen met voertuigkwalificaties N1, N2, N3, M2 of M3, per project: € 2 miljoen
Onderdeel: experimentele ontwikkelingArtikel 25, vijfde lid, onder c en zesde lid25%+10%+20%+15% 
Onderdeel: investering lokale infrastructuur voorzieningArtikel 56, zesde lidDe in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst, tot € 1 miljoen
Onderdeel: investering milieubeschermingArtikel 36, zesde en zevende lid40%+10%+20%
ProeftuinVoor vervoermiddelen met voertuig-Kwalificatie L1 of L2, per project: € 150.000
Onderdeel: experimentele ontwikkelingArtikel 25, vijfde lid, onder c en zesde lid25%+10%+20%+15% 
Onderdeel: investering lokale infrastructuur voorzieningArtikel 56, zesde lidDe in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst, tot € 75.000
Onderdeel: investering milieubeschermingArtikel 36, zesde en zevende lid40%+10%+20%
ProeftuinVoor voertuigen voor gebruik op luchthaventerreinen, per project: € 1 miljoen
Onderdeel: experimentele ontwikkelingArtikel 25, vijfde lid, onder c en zesde lid25%+10%+20%+15% 
Onderdeel: steun voor regionale luchthavensArtikel 56 bis, elfde lidDe in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst, tot € 500.000
Onderdeel: investering milieubeschermingArtikel 36, zesde en zevende lid40%+10%+20%
ProeftuinVoor emissiearme mobiele machines, per project: € 1 miljoen
Onderdeel: experimentele ontwikkelingArtikel 25, vijfde lid, onder c en zesde lid25%+10%+20%+15% 
Onderdeel: investering lokale infrastructuur voorzieningArtikel 56, zesde lidDe in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst, tot € 500.000
Onderdeel: investering milieubeschermingArtikel 36, zesde en zevende lid40%+10%+20%
ProeftuinVoor emissiearme vaartuigen, per project: € 2 miljoen
Onderdeel: experimentele ontwikkelingArtikel 25, vijfde lid, onder c en zesde lid25%+10%+20%+15% 
Onderdeel: steun voor havensArtikel 56 ter, vierde lid, of 56 quater, vierde lidDe in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst, tot € 1 miljoen
Onderdeel: investering milieubeschermingArtikel 36, zesde en zevende lid40%+10%+20%


Aanvraagperiode en plafond
De subsidieplafonds voor 2019 bedragen:

  • Project cofinanciering: € 7 miljoen;
  • Project innovatiecluster: € 450.000;
  • Project experimentele ontwikkeling en Project proeftuin:
    • vervoermiddelen met de voertuigkwalificaties N1, N2 of N3: € 10,7 miljoen;
    • vervoermiddelen met de voertuigkwalificaties M2 of M3: € 4 miljoen;
    • vervoermiddelen met de voertuigkwalificaties L1 of L2: € 900.000;
    • voertuigen voor gebruik op luchthaventerreinen: € 1 miljoen;
    • emissiearme mobiele machines: € 1 miljoen;
    • emissiearme vaartuigen: € 4 miljoen.
  • Project haalbaarheidsstudie gericht op de alternatieve brandstoffen waterstof, biobrandstof en elektriciteit: € 150.000.


De volgende aanvraagperioden zijn vastgesteld:

  • project experimentele ontwikkeling en project proeftuin: 25 april 2019 tot en met 19 juni 2019, 17.00 uur;
  • project cofinanciering, project innovatiecluster en project haalbaarheidsstudie: 25 april 2019 tot en met 4 september 2019, 17.00 uur.


Over de regeling
Het doel van de Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en -innovaties in transport is het ondersteunen van projecten gericht op technologie- en innovatieontwikkeling in de pre-commerciële fase, die een bijdrage leveren aan het bereiken van een reductie van met name de emissie van CO2, alsmede de emissies van NOx, fijnstof en geluid, in de sector mobiliteit en transport door het gebruik van vervoermiddelen die in hun energiebehoefte worden voorzien door alternatieve brandstoffen.

Terug naar overzicht