Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

dec
21

Extra subsidie opstellen en rangeren spoorgoederenvervoer

De regeling is opgesteld vanwege de ontwikkeling van een nieuw stelsel van tarieven voor de gebruiksvergoeding van de hoofdspoorweginfrastructuur, uitgewerkt door de Nederlandse infrastructuurbeheerder ProRail. De gebruiksvergoeding betreft zowel de vergoeding voor het minimumtoegangspakket als de vergoedingen voor een breed scala aan andere diensten (waaronder opstellen en rangeren van materieel).

De regeling mitigeert de effecten van de gebruiksvergoeding in het nieuwe tariefstelsel per 2023 tot een stijging van maximaal 10% voor ondernemingen in het goederensegment met een toegangsovereenkomst. Zowel ondernemingen met een toegangsovereenkomst als ondernemingen met een capaciteitsovereenkomst kunnen aanspraak maken op de subsidie, zolang deze ondernemingen aan de subsidievereisten voldoen en zij een vergoeding betalen aan ProRail voor de dienst ‘opstellen en rangeren’.

De afgelopen maanden is gebleken dat voor ondernemingen met alleen een capaciteitsovereenkomst (logistieke ondernemingen) een stijging resteert die oploopt tot ver boven de 10% onder de streep, tot wel 450%. Het betreft hier logistieke ondernemingen die momenteel een capaciteitsovereenkomst met ProRail hebben en enkel opstelvoorzieningen gebruiken. Reden voor deze stijging is dat logistieke ondernemingen geen profijt hebben van de verlaging van het treinpadtarief, omdat zij geen treinen rijden, maar enkel opstelcapaciteit afnemen bij ProRail.

Om dit probleem te ondervangen is nu een aanvulling in de regeling opgenomen. Ten behoeve van de extra tegemoetkoming aan logistieke ondernemingen die te maken krijgen met deze grootste kostenstijgingen, is een reservering van in totaal € 2 miljoen gemaakt voor de periode 2023-2025. Dit betekent dat, via de nu gepubliceerde wijziging, er extra geld beschikbaar is voor de logistieke ondernemingen die al betrokken zijn bij de huidige regeling.

Concreet wordt er nu onderscheid gemaakt tussen de bestaande subsidie ‘opstellen en rangeren’ die van toepassing is voor alle gerechtigden (categorie A) en een extra subsidie die enkel van toepassing is voor logistieke ondernemingen (categorie B). Op deze manier wordt het mogelijk om de logistieke ondernemingen binnen de huidige subsidiesystematiek extra tegemoet te treden. Logistieke ondernemingen komen dus zowel in aanmerking voor de subsidie zoals opgenomen in categorie A als de subsidie zoals opgenomen in categorie B. Die beide categorieën worden ook gelijktijdig toegepast voor dezelfde opstelminuut van de logistieke onderneming.

Over de regeling
Het doel van de Tijdelijke subsidieregeling opstellen en rangeren spoorgoederenvervoer 2023-2025 is om de marktpositie van het spoorgoederenvervoer ten opzichte van het goederenvervoer over de weg in ieder geval te behouden door het spoorgoederenvervoer gedurende de eerste drie jaar na de overgang naar de nieuwe berekeningsmethodiek voor de vergoeding voor het gebruik van het spoor te ondersteunen in de nadelige effecten die het ondervindt van de verhoging van de toegerekende kosten in de vergoeding voor de dienst ‘opstellen en rangeren’.

Terug naar overzicht