Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

feb
19

Consultatie subsidie publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer

Met behulp van de nieuwe regeling, oftewel de Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa), kunnen investeerders subsidie ontvangen voor publiek toegankelijke laadpunten voor zware voertuigen, wat op zijn beurt de transitie naar schone mobiliteit bevordert. De regeling zal overigens worden opgenomen in de nog officieel te publiceren Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit (TSZEM), waar paragraaf 2.2 gereserveerd is voor de regeling.

Geïnteresseerden kunnen in het kader van de consultatie nu tot en met 17 maart 2024 reageren op alle onderdelen van de voorgestelde SPuLa-regeling en de bijbehorende toelichting. IenW laat weten daarbij bijzonder benieuwd te zijn naar meningen over de volgende vragen:

  • gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
  • zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
  • is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
  • moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
  • is de eis van maximaal twee locaties per aanvrager per week acceptabel?

Kijk voor meer informatie op: https://www.internetconsultatie.nl/tijdelijke_subsidieregeling_publieke_laadinfrastructuur_zware_voertuigen/b1

Over de regeling
Het doel van de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit is het stimuleren van activiteiten gericht op investeringen in laad- en tankinfrastructuur en emissievrije voertuigen ten behoeve van de overstap naar emissievrije voertuigen, teneinde de emissie van CO2 en luchtverontreinigende stoffen te verminderen.

Terug naar overzicht