Nieuws

okt
17

FinanciŽle bijdrage voor inzet van stille goederentreinen mogelijk

KNV Spoorgoederenvervoer, het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) en ProRail starten een proef waarbij goederentreinen die volledig uit stille wagons bestaan, een bijdrage krijgen. Een stille goederentrein bestaat volledig uit nieuwe (en daarmee) stille wagons of uit oude wagons die zijn omgebouwd met kunststof remblokken. Deze speciale remblokken zorgen ervoor dat het wiel bij het remmen gelijkmatiger slijt en het wiel gladder wordt, waardoor een wagon minder geluid produceert. De geluidsoverlast voor de omgeving neemt daardoor merkbaar af.

De prestatieregeling voor stille goederentreinen levert voordeel op voor alle betrokken partijen. Vervoerders krijgen een subsidie op de kosten die ze extra moeten maken, de omgeving ervaart minder geluidsoverlast van de treinen en ProRail kan binnen de bestaande geluidsnormen meer treinen laten rijden. ProRail zal samen met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en KNV Spoorgoederenvervoer na een half jaar de proef voor stille treinen evalueren. De bijdrage kan door vervoerders worden aangevraagd bij ProRail.

Het goederenvervoer per spoor is van groot belang voor de achterlandverbindingen van de Nederlandse havens en daarmee voor de Nederlandse economie. Om de voorziene groei in vervoersvolumes per spoor te realiseren moet de geluidsoverlast worden teruggedrongen, met name door de inzet van geluidsarme treinen.

Terug naar overzicht