Nieuws
16
Subsidie Demonstratie Klimaattechnologieën en - innovaties in transport (DKTI) gepubliceerd
Vanaf 17 oktober 2017 kunnen aanvragen worden ingediend voor de eerste ronde van de Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en - innovaties in transport (DKTI Transport). De overheid daagt ondernemers en kennisinstellingen uit om innovatieve technieken en oplossingen te bedenken, te ontwikkelen en te demonstreren in een praktijksituatie, waarmee transport verduurzaamd kan worden. Aanvragen voor deze ronde kunnen worden ingediend tot en met 21 december.
Deze regeling sluit aan bij de stand van de techniek en marktontwikkelingen in de transportsector. De DKTI-Transport werkt daarom met technologie- en innovatieopgaven die jaarlijks worden vastgesteld. In de eerste ronde (2017/2018) ligt de focus op Cofinanciering van infrastructuur, Innovatieclusters en Demonstratieprojecten. De huidige focus van de regeling sluit niet uit dat er in latere fases van de regeling ook andere vervoermiddelen en projecten in aanmerking komen voor subsidie. In deze ronde wordt subsidie verstrekt voor de volgende projecten/investeringen: cofinanciering, innovatiecluster, haalbaarheidsstudie, experimentele ontwikkeling, en proeftuinen. Als onderdeel van een project proeftuin kan ook subsidie worden verstrekt voor: investering lokale infrastructuurvoorziening en investering milieubescherming.
Een project cofinanciering is gericht op de uitrol van een lokale infrastructuurvoorziening die gebruikt wordt voor alternatieve brandstoffen en kan worden aangevraagd door een onderneming of een samenwerkingsverband van ondernemingen. Van een project cofinanciering is sprake wanneer er een investering in lokale infrastructuurvoorzieningen plaatsvindt die onderdeel is van een project waarvoor ten dele subsidie vanuit een Europees subsidieprogramma van de Europese Unie is toegekend. Via de regeling DKTI Transport kan deze subsidie worden aangevuld tot de in de Algemene Groepsvrijstellingsverordening bepaalde maximum subsidie.
Een project innovatiecluster richt zich op de alternatieve brandstoffen waterstof, biobrandstof of elektriciteit in de sector transport en mobiliteit en kan worden aangevraagd door een onderneming of een niet-gouvernementele organisatie.
Een haalbaarheidsstudie draagt bij aan het versnellen van de ontwikkeling van emissiearme vervoermiddelen voor vervoer over de weg van goederen en personen met voertuigkwalificaties N1, N2, N3 of M2, en de uitrol of het gebruik van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen uit hernieuwbare bronnen. Het betreft een onderzoek of analyse van het potentieel voorafgaand aan een project experimentele ontwikkeling. De subsidie kan worden aangevraagd door een onderneming, een samenwerkingsverband van ondernemingen of een samenwerkingsverband van een onderneming met een onderzoeksorganisatie of een nietgouvernementele organisatie.
Een project experimentele ontwikkeling draagt bij aan het versnellen van de ontwikkeling van emissiearme vervoermiddelen voor vervoer over de weg van goederen en personen met voertuigkwalificaties N1, N2, N3 of M2 en de uitrol of het gebruik van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen uit hernieuwbare bronnen. De subsidie kan worden aangevraagd door een onderneming, een samenwerkingsverband van ondernemingen of een samenwerkingsverband van een onderneming met een onderzoeksorganisatie of een nietgouvernementele organisatie.
Een proeftuin: draagt bij aan het versnellen van de ontwikkeling van emissiearme vervoermiddelen voor vervoer over de weg van goederen en personen met voertuigkwalificaties N1, N2, N3 of M2 en draagt bij aan de uitrol of het gebruik van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen uit hernieuwbare bronnen. Wanneer een project bijdraagt aan de uitrol of het gebruik van infrastructuur voor waterstof, kan ook subsidie worden verstrekt voor een investering lokale infrastructuurvoorziening die gebruikt wordt voor waterstof uit niet-hernieuwbare bronnen. De subsidie kan worden aangevraagd door een samenwerkingsverband van ondernemingen of van een onderneming met een onderzoeksorganisatie of een niet-gouvernementele organisatie.
De aanvragen voor cofinanciering worden op volgorde van binnenkomst behandeld. De overige aanvragen worden gerangschikt. Deze worden beoordeeld op excellentie, impact en uitvoering van het project, zoals omschreven: in bijlage 1 voor projecten innovatiecluster (pagina 9 van de regeling) en in bijlage 2 voor projecten proeftuin, experimentele ontwikkeling en haalbaarheidsstudie (pagina 10 en 11 van de regeling).
Budget voor de eerste openstelling in 2017/2018 is voor cofinanciering € 7.753.00 en de tenders in € 9 miljoen. Dit laatste budget is als volgt verdeeld:
- proeftuin, experimentele ontwikkeling en haalbaarheidsstudies experimentele ontwikkeling: € 8.100.000;
- Innovatiecluster: € 900.000.
De maximale bijdrage is:
- cofinanciering; € 1.000.000 of € 1.620.000 voor infrastructuur met lokale productie uit hernieuwbare energiebronnen;
- innovatiecluster: € 300.000 (€ 150.000 per projectjaar);
- haalbaarheidsstudie: € 50.000;
- experimentele ontwikkeling: € 500.000;
- proeftuin: € 2.000.000, waarvan maximalal € 1.000.000 voor investering lokale infrastructuurvoorziening.
Het overzicht van maximaal toegestane subsidiepercentages vindt u op pagina 15 in de Handleiding DKTI-Transport.
Terug naar overzichtContactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl