Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

mrt
16

Transparant Prijs voor maatschappelijke organisaties gewijzigd

De Transparant Prijs is ingesteld voor maatschappelijke organisaties die aan fondsenwerving doen onder het Nederlandse publiek en die geld en/of middelen besteden aan een maatschappelijk of charitatief doel. Een verdere aanscherping van de focus op het maatschappelijk resultaat heeft geleid tot een vereenvoudiging van de beoordelingscriteria en uitbreiding van het aantal categorieën. De Transparant Prijs kent in 2015 vier categorieën:  

Categorie kleine fondsenwervende instellingen (inkomsten minder dan € 500.000);

Categorie grote fondsenwervende instellingen (inkomsten meer dan € 500.000);

Categorie social enterprises;

Themacategorie: maatschappelijk resultaat.


De prijs zal voor het eerst worden opengesteld voor Social Enterprises, om zo ruimte te geven aan nieuwe initiatieven in het domein van 'goed doen'. Organisaties die met een ander verdienmodel de wereld willen verbeteren, worden uitgenodigd, deel te nemen.

Dit jaar is voor het thema maatschappelijk resultaat gekozen, waarbij gedacht wordt aan een prijs voor het beste project of best-practise project. Het moet hierbij gaan om initiatieven, die door de donateurs, de goede doelen en de samenleving worden beschouwd als ideeën om trots op te zijn. Anders dan bij voorgaande edities zullen er dit jaar geen workshops worden georganiseerd. Wel vinden er bijeenkomsten plaats voor impact en maatschappelijk resultaat.

De Transparant prijs heeft als doel nadrukkelijk verder te kijken dan de verantwoording in het jaarverslag. Het moet in het algemeen gaan om projecten, die kunnen dienen als voorbeeld voor anderen. Een deadline voor het indienen van aanvragen is nog niet bekend.
De Transparant Prijs is een initiatief van PwC (PriceWaterhouseCoopers) en wordt mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.

Terug naar overzicht