Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

mei
13

15 projecten gehonoreerd binnen NRO-ronde kortlopend onderwijsonderzoek

Vijftien consortia van onderwijsprofessionals en onderzoekers ontvangen NRO-subsidie om praktijkgericht onderwijsonderzoek te doen in schooljaar 2015-2016. Met behulp van wetenschappelijke inzichten zullen zij praktisch toepasbare oplossingen ontwikkelen voor vragen uit de onderwijspraktijk. De consortia bestaan steeds uit onderwijsonderzoekers en professionals van één of meerdere onderwijsinstellingen, soms aangevuld met een consultant. Elk consortium ontvangt maximaal € 100.000.
Op 3 november 2014 ontving het NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) in totaal 60 onderzoeksvoorstellen met een waarde van circa € 5,3 miljoen. Binnen het beschikbare budget van € 1,4 miljoen konden vijftien voorstellen worden gehonoreerd. Twee projecten worden uitgevoerd door en in het speciaal basisonderwijs. Vier worden uitgevoerd in het PO en zeven in het VO. Twee projecten richten zich op meerdere sectoren: één op VMBO/MBO en één op PO/VO. De projecten duren maximaal zestien maanden en richten zich op vier verschillende thema’s: Leren en instructie; Formatief toetsen; Differentiatie in de klas; Opbrengsten van leren met ICT.
De volgende vijftien projecten zijn gehonoreerd, per thema:
Leren en instructie:

Bevordering motivatie in VWOplus - Consortium bestaande uit: Openbaar Lyceum Zeist, College De Heemlanden, Hyperion Lyceum, dr. I.S. Breetvelt (UvA Kohnstamm instituut), dr. J. Meijer (UvA Kohnstamm instituut);
De metadenkende leerling: effecten van de IMPROVE methode - Consortium bestaande uit: R. Ernst (Udens College), Hermann Wesselink College, dr. J.M.C. Ghysels (Maastricht University);
Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken - Consortium bestaande uit: Openbare Daltonbasisschool Het Palet, Slootermeer-school, OBS De Barchschole, CSG De Lage Waard, dr. T.E. Hornstra (UvA), dr. T.T.D. Peetsma  (UvA), dr. H. van der Veen (UvA Kohnstamm instituut);
Van faalervaring naar leerervaring - Consortium bestaande uit: Roland Holst College, Berlage Lyceum, St. Bonifatiuscollege, Gilde Vakcollege Techniek, Liemers College, Bonaventura-college, Het 4e Gymnasium, dr. A.M.G. Poorthuis (UvA), dr. A.M.G. Poorthuis (UvA).

Formatief toetsen:

Formatief toetsen in taaksituaties - Consortium bestaande uit: BS De Uilenspiegel, BS De Ranonkel, BS De Meander, Jorisbasisschool, Dr. Poelsschool, BS Het Palet, BS De Bonckert, BS Het Klokhuis, dr. J.H. M. Castelijns (Hogeschool De Kempel), drs. D. Baas (Hogeschool De Kempel), dr. M. Vermeulen (KPC Groep), prof. dr. M. Segers (Maastricht University);
Gebruik van toetsen bij het plannen van leertrajecten - Consortium bestaande uit: SBO Merlijn, SBO Het Avontuur, SBO Rehoboth, SBO De Vliethorst, SBO De Poldervaart, Rehobothschool, dr. J. Meijer (UvA, Kohnstamm Instituut), Anne Regtvoort (UvA, Kohnstamm Instituut), Judith Hollenberg (Cito), Jacqueline Visser (Cito);
GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs - Consortium bestaande uit: Maasgouwschool, Mytylschool Radar, Kinderbehandel-centrum De Grummelkes, Stichting Milo, SWV de Meierij, dr. J.M.G.M. Stoep (Expertisecentrum Nederlands), prof. dr. Hans van Balkom (Radboud Universiteit Nijmegen), prof. dr. Ludo Verhoeven (Radboud Universiteit Nijmegen).

Differentiatie in de klas:

Differentiatie in de klas middels opdrachtgestuurd leren - Consortium bestaande uit: Sintermeerten-college, Bernardinuscollege, Academische Opleidingsschool Limburg, dr. D.H.J.M. Dolmans (Maastricht University), prof. dr. J.J.G. van Merriënboer (Maastricht University), drs. L. Punt (KPC Groep), dr. D. Verstegen (Maastricht University);
Leesvaardigheid door digitale kilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT - Consortium bestaande uit: CBS Groen van Prinstererschool, Koningin Wilhelminaschool, Johannes Calvijnschool, L. van Dalen (Driestar Educatief), drs. P. van Nieuwkoop (Driestar Educatief), dr. M.T. de Jong (Universiteit Leiden), prof. dr. A.G. Bus (Universiteit Leiden);
Vliegwielen voor begrijpend lezen - Consortium bestaande uit: Het Mozaïek, Ichthus, J. van Keulen (Christelijke Hogeschool Windesheim), C. Boendermaker (Christelijke Hogeschool Windesheim), M. Staring (Christelijke Hogeschool Windesheim);
Systematisch en groepsgewijs differentiëren binnen beroepsgerichte lessen Techniek & Vakmanschap - Consortium bestaande uit: Bossche Vakschool, Vakcollege Eindhoven, Vakcollege Tilburg, dr. J.J. Doppenberg (Technische Universiteit Eindhoven), prof. Dr. D. Beijaard (Technische Universiteit Eindhoven);
Maatwerk mogelijk! - Consortium bestaande uit: Stad College, Herbert Vissers College, Haemstede Barger Mavo, prof. dr. J.W.F. van Tartwijk (Universiteit Utrecht) Hilbink M.A. (Oberon B.V.), dr. D. Lockhorst (Oberon B.V.), dr. C. Oomen (Universiteit Utrecht).

Opbrengsten van leren met ICT:

Terugkijken met een tablet: opbrengsten van de digitale gymles - Consortium bestaande uit: Northgo College, Van der Capellen scholengemeenschap, dr. J. van der Kamp (Christelijke Hogeschool Windesheim), drs. M. Van Berkel (SLO), G. van Mossel (SLO), T. Bouter (Christelijke Hogeschool Windesheim), drs. J. Duivenvoorden  (Christelijke Hogeschool Windesheim), dr. I. van Hilvoorde (Christelijke Hogeschool Windesheim);
Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen - Consortium bestaande uit: CBS de Ceder, St. Martinusschool, Wilheminaschool, Geert Groteschool, KBS Aloysius, KBS de Vuurvlinder, dr. W.A.J. Strik (Radboud Universiteit Nijmegen), dr. Marjoke Bakker (Radboud Universiteit Nijmegen), dr. Erik van Schooten (Hogeschool Rotterdam), dr. Catia Cucchiarini (Radboud Universiteit), dr. Rosemarie Irausquin (Uitgeverij Zwijssen), Marjon Verstappen (Uitgeverij Zwijssen);
Interactieve fictie in het taalonderwijs - Consortium bestaande uit: Bonaventuracollege, St-Gregorius College, dr. D. Droop (Radboud Universiteit Nijmegen), I. Verheul (Game Onderwijs Onderzoek).

Nadere informatie over de derde ronde voor praktijkgericht kortlopend onderwijsonderzoek stelt het NRO nog voor de zomervakantie van 2015 beschikbaar.

Terug naar overzicht