Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

nov
12

Consultatie nieuwe subsidie energietransitie binnenvaart

Een conceptversie van de regeling, de Tijdelijke subsidieregeling energietransitie binnenvaartmotoren 2026-2027 (SEBM26-27), is nu bekendgemaakt in het kader van een internetconsultatie.

Motorfabrikanten en mariniseerders (die een bestaande motor aanpassen voor toepassing in een binnenvaartschip) kunnen op basis van de regeling een bijdrage aanvragen voor het ontwikkelen en testen van waterstof- of methanolverbrandingsmotoren. Dit is bedoeld voor experimentele ontwikkelingsprojecten (Technological Readiness Level 5-8).

Op dit moment zijn waterstof- en methanolverbrandingsmotoren nog niet goedgekeurd op de markt beschikbaar voor de binnenvaart. Terwijl die wel nodig zijn in het totaalbeeld van de energietransitie van de sector. Dit komt doordat er nog barrières op het gebied van kosten en regelgeving zijn voor motorfabrikanten.

De regeling heeft als doel om die barrières te verkleinen of zelfs weg te nemen. Het doel is dat door de regeling (direct of indirect) versneld waterstof- en methanolmotoren op de markt beschikbaar komen. Daarmee levert de regeling indirect een bijdrage aan de doelstelling van een nagenoeg emissieloze binnenvaart in 2050, aldus IenW.

De subsidie bedraagt normaliter ten hoogste 40% van de subsidiabele kosten, maar kan met 10 procentpunten worden verhoogd voor middelgrote ondernemingen, en met 20 procentpunten worden verhoogd voor kleine ondernemingen. De subsidie bedraagt ten hoogste € 750.000 per project.

Aanvragen kunnen volgens de in de conceptregeling opgenomen planning van 5 januari 2026 tot en met 13 maart 2026 en van 4 januari 2027 tot en met 12 maart 2027 worden ingediend bij het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB). Aanvragen worden gerangschikt op basis van diverse criteria, waarna het per openstelling beschikbare subsidieplafond van € 2,25 miljoen wordt verdeeld in volgorde van rangschikking.

Reageren op de nu bekendgemaakte conceptregeling kan tot en met 14 december 2025.

Zie ook: https://www.internetconsultatie.nl/energietransitie_binnenvaart_motoren/b1

Terug naar overzicht