Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

apr
9

Regelingen verbetering basisvaardigheden gepubliceerd

Basisvaardigheden scholen 2024
Het doel van de Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden voor scholen 2024 is om scholen de mogelijkheid te bieden om aan de slag te gaan met een aanpak gebaseerd op evidence-informed interventies om de basisvaardigheden van hun leerlingen te verbeteren. De basisvaardigheden zijn vaardigheden op het gebied van taal, rekenen of wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Een evidence-informed interventie betreft een aanpak op basis van kennis uit wetenschap en praktijk over wat onder welke voorwaarden werkt in het onderwijs.

Subsidie kan worden aangevraagd door het bevoegd gezag van een school voor primair of voortgezet onderwijs. Een bevoegd gezag kan per vestiging één aanvraag voor de subsidie indienen.

Voor de schooljaren 2024/2025 en 2025/2026 kan subsidie worden aangevraagd voor de uitvoering van één of meer evidence-informed interventies en voor monitoring van het prestatieniveau van leerlingen op het gebied van basisvaardigheden. Te ondersteunen evidence-informed interventies zijn in ieder geval gericht op het versterken van de basisvaardigheden op het gebied van taal dan wel rekenen of wiskunde, of taal en rekenen of wiskunde en waar nodig ook op het versterken van de basisvaardigheden burgerschap en digitale geletterdheid.

Het subsidiebedrag voor een school voor primair onderwijs en primair onderwijs BES wordt berekend door het aantal leerlingen dat op 1 februari 2023 stond ingeschreven op de desbetreffende vestiging te vermenigvuldigen met een bedrag van € 1000. Het subsidiebedrag voor een school voor voortgezet onderwijs wordt berekend door het aantal leerlingen dat op 1 oktober 2022 stond ingeschreven op de desbetreffende vestiging te vermenigvuldigen met een bedrag van € 1000.

Aanvragen kunnen van 10 april 2024 tot en met 26 april 2024 worden ingediend bij de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I). Voor subsidieverstrekking is een bedrag beschikbaar van in totaal € 579.478.500, waarvan:

  • € 327.975.068 beschikbaar is voor het primair onderwijs en primair onderwijs BES, met uitzondering van het speciaal onderwijs, speciaal basisonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs;
  • € 218.850.729 beschikbaar is voor het voortgezet onderwijs, niet zijnde praktijkonderwijs;
  • € 6.978.264 beschikbaar is voor het praktijkonderwijs; en
  • € 25.674.439 voor het speciaal onderwijs, speciaal basisonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.

Basisvaardigheden prioriteitsscholen 2024
Het doel van de Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden voor prioriteitsscholen 2024 is om prioriteitsscholen de mogelijkheid te bieden om aan de slag te gaan met een aanpak gebaseerd op evidence-informed interventies om de basisvaardigheden van hun leerlingen te verbeteren. Prioriteitsscholen zijn scholen die door de Inspectie van het Onderwijs als ‘zeer zwak’ of ‘onvoldoende’ zijn beoordeeld. De basisvaardigheden zijn vaardigheden op het gebied van taal, rekenen of wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Een evidence-informed interventie betreft een aanpak op basis van kennis uit wetenschap en praktijk over wat onder welke voorwaarden werkt in het onderwijs.

Subsidie kan worden aangevraagd door het bevoegd gezag van een school voor primair of voortgezet onderwijs met het inspectie-oordeel zeer zwak of onvoldoende. Een bevoegd gezag kan per vestiging één aanvraag voor subsidie indienen.

Voor de schooljaren 2024/2025 en 2025/2026 en de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2026 (voor scholen uit het tweede aanvraagtijdvak) kan subsidie worden aangevraagd voor de uitvoering van één of meer evidence-informed interventies en voormonitoring van het prestatieniveau van leerlingen op het gebied van basisvaardigheden. Te ondersteunen evidence-informed interventies zijn in ieder geval gericht op het versterken van de basisvaardigheden op het gebied van taal dan wel rekenen of wiskunde, of taal en rekenen of wiskunde en waar nodig ook op het versterken van de basisvaardigheden burgerschap en digitale geletterdheid.

Het subsidiebedrag voor een school voor primair onderwijs en primair onderwijs BES wordt berekend door het aantal leerlingen dat op 1 februari 2023 stond ingeschreven op de desbetreffende vestiging te vermenigvuldigen met een bedrag van € 1000. Het subsidiebedrag voor een school voor voortgezet onderwijs wordt berekend door het aantal leerlingen dat op 1 oktober 2022 stond ingeschreven op de desbetreffende vestiging te vermenigvuldigen met een bedrag van € 1000.

Aanvragen kunnen van 10 april 2024 tot en met 26 april 2024 en van 2 september 2024 tot en met 13 september 2024 worden ingediend bij de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I).

Voor het eerste aanvraagtijdvak is een bedrag beschikbaar van in totaal € 16.274.000, waarvan:

  • € 4.805.000 beschikbaar is voor het primair onderwijs en primair onderwijs BES;
  • € 9.914.000 beschikbaar is voor het voortgezet onderwijs; en
  • € 1.555.000 beschikbaar is voor het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.

Voor het tweede aanvraagtijdvak is een bedrag beschikbaar van in totaal € 22.812.500, waarvan:

  • € 8.662.500 beschikbaar is voor het primair onderwijs en primair onderwijs BES, met uitzondering van het speciaal basisonderwijs;
  • € 12.350.000 beschikbaar is voor het voortgezet onderwijs, met uitzondering van het voortgezet speciaal onderwijs; en
  • € 1.800.000 beschikbaar is voor het speciaal onderwijs, speciaal basisonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.

Terug naar overzicht