Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jan
9

Wijzigingen, openstellingen en plafonds SSEB-regeling

Wijzigingen
De meeste wijzigingen zijn doorgevoerd naar aanleiding van de gewijzigde Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV). Verder zijn naar aanleiding van de opgedane praktijkervaring en wensen vanuit de sector enkele verbeteringen doorgevoerd en is een aantal nieuwe subsidiabele machines en technieken aan de regeling toegevoegd.

De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • de subsidiepercentages onder SSEB Aanschaf en SSEB Retrofit zijn verlaagd;
  • er is rekening gehouden met wijzigingen in de milieulijst van de Milieu-investeringsaftrek (MIA), waardoor de MIA-correctie niet in alle gevallen meer wordt toegepast;
  • de SSEB-percentages zijn, waar relevant, getoetst in combinatie met de MIA op risico van overschrijding van de Europese staatssteungrenzen. Daaruit bleek dat het niet mogelijk was om het subsidiepercentage voor kleinbedrijf met 10 procentpunten te verhogen. In plaats daarvan bedraagt deze verhoging 5 procentpunten;
  • hermotorisering van mobiele werktuigen kan alleen nog worden gesubsidieerd als het mono-fuel waterstofmotoren betreft;
  • niet langer subsidiabel is de toepassing van een ingebouwd aggregaat op basis van een verbrandingsmotor in een specialistisch zwaar emissieloos bouwwerktuig met een elektrisch motorvermogen gelijk aan of groter dan 300 kW;
  • hermotorisering van zeegaande bouwvaartuigen kan alleen met subsidie worden ondersteund als het motoren betreft die ten minste 25% van de energie halen uit waterstof of ammonia. Daarbij is ombouw van een bestaande motor eveneens subsidiabel;
  • toepassing van Selective Catalytic Reduction (SCR) op zeegaande bouwvaartuigen is niet meer subsidiabel;
  • subsidiabel worden de aanschaf en inbouw van een elektrische installatie op een zeegaand bouwvaartuig waardoor het vaartuig gebruik kan maken van stroom vanaf de wal en het ten minste 25% van de energie op deze wijze verkrijgt;
  • er gelden bepaalde eisen aan de te gebruiken waterstof of waterstofdragers voor mobiele werktuigen of hulpfuncties en de te gebruiken waterstof, waterstofdragers of elektriciteit voor mobiele laadinfra.

Openstellingen en plafonds
Aanschafsubsidie
In het kader van de aanschafsubsidie is in 2024 een budget van € 36 miljoen beschikbaar. Verder zijn de aanvraagperiodes voor de komende jaren als volgt aangepast:

  • in 2024 van 5 maart 2024 tot en met 31 oktober 2024 (was 27 december 2024);
  • in 2025 van 4 maart 2025 (was 7 januari 2025) tot en met 31 oktober 2025 (was 31 december 2025);
  • in 2026 van 3 maart 2026 (was 6 januari 2026) tot en met 30 oktober 2026 (was 31 december 2026).

Retrofitsubsidie
In het kader van de retrofitsubsidie is in 2024 een budget van € 10 miljoen beschikbaar. Verder zijn de aanvraagperiodes voor de komende jaren als volgt aangepast:

  • in 2024 van 5 maart 2024 tot en met 31 oktober 2024 (was 27 december 2024);
  • in 2025 van 4 maart 2025 (was 7 januari 2025) tot en met 31 oktober 2025 (31 december 2025).

Innovatiesubsidie
In het kader van de innovatiesubsidie is in 2024 een budget van € 9 miljoen beschikbaar voor experimentele ontwikkeling en € 1 miljoen voor haalbaarheidsstudie. Verder zijn de aanvraagperiodes voor de komende jaren als volgt aangepast:

  • in 2024 van 5 maart 2024 tot en met 31 oktober 2024 (was 27 december 2024);
  • in 2025 van 4 maart 2025 (was 7 januari 2025) tot en met 31 oktober 2025 (was 31 december 2025);
  • in 2026 van 3 maart 2026 (was 6 januari 2026) tot en met 30 oktober 2026 (was 31 december 2026).

Over de regeling
Het doel van de SSEB-regeling is om de stikstofuitstoot van bouwmaterieel (bouwwerktuigen, hulpfuncties, bouwvoertuigen en zeegaande bouwvaartuigen) te reduceren op een wijze die tevens zoveel mogelijk bijdraagt aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en het Schone Lucht Akkoord. De regeling moet helpen om de markt voor emissieloze mobiele werktuigen, bouwvoertuigen en zeegaande bouwvaartuigen verder tot wasdom te laten komen.

Terug naar overzicht