Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

feb
8

Conceptversie SPUK Stimulering Sport 2024-2025 bekend

De SPUK Stimulering Sport 2024-2025 beoogt net als haar voorganger gemeenten te compenseren voor het nadeel dat is ontstaan door de verruiming van de btw-sportvrijstelling en tegelijkertijd de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties te stimuleren. Om de sport te compenseren voor het vervallen van de btw-aftrek zijn in 2019 twee regelingen gestart: de Subsidieregeling bouw en onderhoud sportaccommodaties (BOSA) en de Regeling specifieke uitkering stimulering sport. De opvolger van de BOSA is al op 28 november 2023 gepubliceerd.

Evaluatie/verbetermogelijkheden
De Regeling specifieke uitkering stimulering sport is, samen met de BOSA-regeling, door een externe partij geëvalueerd. Enerzijds om objectief inzicht te bieden in de huidige werking van de instrumenten en anderzijds om verbeteringen aan te dragen voor het (opnieuw) openstellen van de regelingen per 1 januari 2024. Uit de evaluatie van de Regeling specifieke uitkering stimulering sport blijkt dat de regeling bijdraagt aan de stimulering of instandhouding van investeringen in bouw en onderhoud van (kwalitatief goede) sportaccommodaties en in zoverre dus doeltreffend is. Dit blijkt uit zowel het groot aantal gemeenten dat wordt bereikt als het effect van de regeling op de uitgaven van die gemeente.

De onderzoekers zien wel enkele verbetermogelijkheden. De voorgestelde verbetermogelijkheden 1 en 2 zijn meegenomen in de SPUK Stimulering Sport 2024-2025, maar Helder heeft ervoor gekozen om verbetermogelijkheid 3 niet over te nemen. De voorgestelde verbetermogelijkheden zijn:

  • 1. Verander het bevoorschottingsproces drastisch. Op dit moment volgt het voorschot uit de aanvraagprocedure. De bevoorschotting kan beter gebaseerd worden op een gestandaardiseerd verdeelmechanisme. Er zijn verschillende verdeelmechanismen denkbaar, zoals bevoorschotting op basis van bedragen in het verleden, het aantal inwoners of het aantal sportaccommodaties. Het verdeelmechanisme moet voorspellende waarde hebben, maar moet vooral eenvoudig zijn. Eventuele onvolkomenheden in het verdeelmechanisme worden immers in de vaststellingsfase rechtgetrokken. Deze aanbeveling is overgenomen. In de SPUK Stimulering Sport 2024-2025 wordt het voorschot bepaald op basis van een verdeelsleutel waarvan het volledige beschikbare budget over de aanvragende gemeenten wordt verdeeld. De verdeelsleutel wordt berekend op basis van het gemiddelde van de gerealiseerde bestedingen van de laatste drie SiSa-verantwoordingen. Hierdoor wordt er geen aanvraag meer gedaan op basis van een specificatie en dit zorgt voor minder administratieve lasten voor aanvragers en uitvoerders;
  • 2. Vereenvoudig en harmoniseer de compensatie voor overheadkosten. De huidige werkwijze met mengpercentages heeft verschillende nadelen, zoals complexiteit en niet-gebruik. Een eenvoudigere werkwijze zou deze nadelen ondervangen. Een mogelijkheid is om uit te gaan van een uniform overheadpercentage, boven op de bestaande uitkering van 17,5%. Een alternatief is om de overheadcompensatie over te hevelen naar de algemene uitkering: dit past ook bij het generieke karakter van deze uitgaven. Deze aanbeveling is overgenomen. In de SPUK Stimulering Sport 2024-2025 vervalt het financieel nadeel als gevolg van het gewijzigd mengpercentage. Het mengpercentage was een restcategorie voor overheadkosten van gemeenten, waarvan een deel wél en een deel niet onder de verruiming van de btw-sportvrijstelling viel. Dit was een arbeidsintensieve post om te berekenen en te controleren. Om de gemeenten hierin tegemoet te komen, wordt het uitkeringspercentage generiek verhoogd van 17,5% naar 18%;
  • 3. Neem medegebruik door bewegingsonderwijs ook mee. Het medegebruik van sportaccommodaties voor bewegingsonderwijs is efficiënt en draagt bij aan bredere doelen op het gebied van gezondheid. De onderzoekers adviseren de SPUK Sport hiervoor niet meer te korten. Een heldere afbakening is nodig wanneer sprake is van ‘medegebruik’ door bewegingsonderwijs (wel recht op SPUK Sport) versus ‘primair gebruik’ door bewegingsonderwijs (geen recht). Deze aanbeveling is niet overgenomen. In de eerdere – inmiddels vervallen – SPUK-regeling heeft deze kostenpost geleid tot de meeste correcties op het aangevraagde bedrag. Het uitgangspunt van deze regeling is om het financiële nadeel van verruiming van de btw-sportvrijstelling te compenseren. Kosten voor bewegingsonderwijs vallen niet onder die verruiming, omdat bewegingsonderwijs in principe onder de onderwijsvrijstelling valt, zo meldt de minister.

De nieuwe regeling wordt van 1 april 2024 tot en met 30 april 2024 (voor 2024) en van 1 januari 2025 tot en met 28 februari 2025 (voor 2025) opengesteld, zodat onderzocht kan worden of een SPUK-regeling met meer zekerheid omtrent de rechtmatigheid vormgegeven kan worden of dat gekozen moet worden voor een ander instrument voor de periode vanaf 2026.

Voor wat betreft de periode vanaf 2026 wordt op een later moment vastgesteld en gecommuniceerd hoe en met welk instrument de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties, sportstimuleringsbeleid en de aanschaf van sportmaterialen door gemeenten, waar de mogelijkheid tot btw-aftrek is vervallen gestimuleerd zal blijven worden. De gereserveerde financiële middelen blijven behouden, aldus Helder.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie ook op: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z01776&did=2024D03982

Terug naar overzicht