Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jun
6

SCI-oproep Leeromgeving van de Toekomst geopend

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie (SCI) heeft de open oproep Leeromgeving van de Toekomst gepubliceerd.

In het kader van de oproep nodigt het fonds mbo-instellingen uit om samen met ontwerpers en met lokale partners te werken aan transitieopgaven en huisvestingsvragen voor toekomstbestendig beroepsonderwijs. Door ontwerpkracht in te zetten kunnen verrassende nieuwe strategieën, ontwerpoplossingen en prototypes worden ontwikkeld.

Het is mogelijk om de impact van een eerder ontwerpend onderzoeksproject te vergroten, maar het starten van een nieuw onderzoeksproject kan ook. Deze open oproep is de derde en voorlopig laatste open oproep binnen het ontwikkeltraject Leeromgeving van de Toekomst, dat het Stimuleringsfonds van 2017 tot 2020 uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW.

Projectvoorstellen moeten zich richten op één van de volgende vier ontwerpopgaven:

  • opgave 1 - leren voor een veranderende arbeidsmarkt: de arbeidsmarkt verandert. De vraag naar goede vakmensen die meebewegen op het snijvlak van sectoren neemt toe. Het beroepsonderwijs speelt hierop in door studenten steeds meer over de grenzen van hun eigen vakgebied heen te laten kijken. Dit stelt nieuwe eisen aan de onderwijsomgeving. Binnen welke omgeving wordt collectief leren op het snijvlak van sectoren optimaal gestimuleerd? En hoe kan de fysieke omgeving bijdragen aan het herkennen van en inspelen op nieuwe vormen van werken en leren?
  • opgave 2 - de school als community: leren vindt steeds vaker plaats in wisselende omgevingen met verschillende partners. Op welke manier biedt de leeromgeving ruimte aan verbondenheid, geborgenheid en veiligheid in een veranderende omgeving? Een plek waar studenten in verbinding met anderen hun eigen talent kunnen ontwikkelen, fouten mogen maken en de eigen identiteit vorm kan krijgen? Op welke manieren stimuleert de omgeving onderlinge uitwisseling van ervaring en kennis door studenten, alumni, docenten en opdrachtgevers? Kortom: hoe ontwerpen we stimulerende en veilige omgevingen voor het mbo als 'community'?
  • opgave 3 - flexibiliteit van het vastgoed: het mbo is in transitie naar een hybride omgeving waar opleidingen, bedrijven en maatschappij samen vorm geven aan onderwijs en werk. Hierdoor groeit de behoefte naar flexibiliteit van de vastgoedportefeuille: flexibiliteit in ruimtelijk gebruik, flexibiliteit van de digitale infrastructuur en flexibiliteit van huurcontracten. Ruimtelijke, programmatische, financiële én juridische aspecten grijpen daarbij sterk op elkaar in. Hoe geven we vorm aan flexibele huisvesting die ruimte biedt aan de interactie tussen opleidingen, beroepspraktijk en maatschappij? En op welke manieren kunnen ontwerpers het transformatieproces richting flexibele huisvesting voeden en realiseren?
  • opgave 4 - de circulaire leeromgeving: hoe geven we vorm aan de school als onderdeel van een duurzaam ecologisch en sociaal systeem, op het niveau van wijk, stad en regio? De leeromgeving speelt een grote rol in de duurzaamheidsopgave van het mbo. Het Klimaatakkoord stuurt op CO2-reductie, en het mbo pakte de handschoen op door te streven naar een CO2-neutrale portefeuille in 2050. Tegelijkertijd reikt de duurzaamheidsopgave verder dan het realiseren van een CO2-neutraal gebouw. Welke kansen ontstaan er als we op lokale en regionale schaal naar onze grondstoffen en netwerken kijken? Kunnen we tot 'circulaire' ontwerpprincipes komen voor toekomstbestendige huisvesting? En hoe bereiden we een toekomstige generaties vakmensen voor op de energietransitie?


Uit de inzendingen selecteert het fonds samen met drie externe adviseurs maximaal acht voorstellen. Per geselecteerd voorstel stelt het fonds een maximumbedrag van € 20.000 beschikbaar voor de startfase van het project. Deze startfase resulteert in een uitgewerkt projectplan waarmee uiterlijk in september 2020 subsidie kan worden aangevraagd voor de vervolgaanvraag van het onderzoeksproject. Voor de vervolgfase is een maximumbedrag van € 25.000 per project beschikbaar.

Aanvragen kunnen tot en met 7 november 2019 worden ingediend via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019
In het kader van de open oproep vindt op 19 september 2019 het Symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019 plaats. Tijdens het symposium worden de resultaten gepresenteerd van twaalf multidisciplinaire teams die sinds begin 2018 aan concrete huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs werken. Naast inspirerende lezingen, presentaties en workshops is er gelegenheid om kennis te maken met potentiële samenwerkingspartners voor deelname aan de open oproep.

Kijk voor meer informatie op: https://stimuleringsfonds.nl/nl/subsidies/open_oproepen/open_oproep_leeromgeving_van_de_toekomst/

Terug naar overzicht