Nieuws
4
Kamerbrief voortgang Masterplan basisvaardigheden
Ten eerste wordt ingegaan op de uitvoering van het Masterplan door scholen die extra geld en ondersteuning hebben gekregen om evidence-informed te werken aan de verbetering van de basisvaardigheden. Daarbij wordt ook ingegaan op verschillende onderzoeken naar het effect van de subsidie en ondersteuning, en de conclusies die op basis daarvan kunnen worden getrokken ten aanzien van het tussendoel voor eind schooljaar 2023-2024.
Verder wordt stilgestaan bij de overgang van subsidie naar gerichte en structurele bekostiging voor de basisvaardigheden. Tot slot wordt het bredere beleidsmaatregelenpakket dat valt onder het Masterplan behandeld.
In 2022 is de Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden (SVB) opengesteld voor een eerste groep van zo’n 650 scholen in het primair onderwijs (po) en het voortgezet onderwijs (vo). Inmiddels is er flink opgeschaald. Het Masterplan bereikt inmiddels 7800 scholen (95% van alle leerlingen in het funderend onderwijs).
Naast de subsidie ontvangen scholen tijdens de subsidieperiode ondersteuning van onderwijscoördinatoren in dienst van het ministerie van OCW. Zij helpen de scholen om het maximale uit de subsidiegelden te halen door deze evidence-informed in te zetten ter verbetering van de basisvaardigheden.
Dit schooljaar is de vierde en laatste groep scholen met de Subsidie verbetering basisvaardigheden van start is gegaan. Het gaat om ruim 2600 scholen die de komende twee jaar € 615 per leerling plus eventuele ondersteuning van de onderwijscoördinatoren krijgen om evidence-informed te werken aan een blijvende verbetering van de basisvaardigheden.
Effectonderzoek van het CPB en een vragenlijststudie door Sardes en SEO geven een gemengd beeld van de effectiviteit van de subsidie. Aan de ene kant komt naar voren dat schoolleiders uitgesproken positief zijn over de gevolgen van de subsidie en de extra aandacht voor basisvaardigheden bij hen op school. Tegelijkertijd zien werkt dit positieve beeld nog niet door in significante verschillen tussen scholen in leerresultaten die wel en geen subsidie hebben ontvangen.
In de komende periode worden de monitoringsactiviteiten uitgebreid met een impactanalyse van de begeleide leernetwerken die de onderwijscoördinatoren vanuit OCW faciliteren. Op basis van kennis uit wetenschap en praktijk zal de ondersteuning aan scholen verder worden geoptimaliseerd en uitgebreid, zodat zoveel mogelijk scholen de juiste weg inslaan.
Daarnaast wordt ook de komende jaren nauwgezet gevolgd wat scholen met de subsidie doen en welke effecten zij hiervan zien. Hierbij zal steeds worden ingespeeld op kansen en uitdagingen die door het veld worden gesignaleerd, zo schrijft Becking.
Structurele bekostiging verbetering basisvaardigheden per 2027
Omdat het van belang is dat alle scholen per 2027 over € 182 per leerling extra kunnen beschikken, zullen deze middelen in 2027 als aanvullende bekostiging aan alle scholen worden verstrekt.
Dit als overgang naar de beoogde toepassing via gerichte bekostiging in 2028. Scholen hebben hiermee de zekerheid dat zij vanaf 2027 structureel € 182 per leerling extra krijgen voor de verbetering van basisvaardigheden en zij kunnen hiervoor dus nu al duurzame plannen maken, zo meldt de staatssecretaris.
Kijk voor meer informatie op: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2025/12/04/aan-de-tweede-kamer-zevende-voortgangsbrief-masterplan-basisvaardigheden
Terug naar overzichtContactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl
