Nieuws
4
Nieuwe regeling voor onderzoeksprojecten verduurzaming luchtvaart
Er is een wijziging van de regeling Topsector energieprojecten (TOPENERGIE) gepubliceerd. Het betreft de publicatie en openstelling van de nieuwe paragraaf 4.2.19 (TSH Vliegtuigmaakindustrie).
Het doel van de nieuwe paragraaf is onderzoeksprojecten te stimuleren die bijdragen aan verduurzaming van de luchtvaart en daarmee de relatie tussen Europees onderzoek en innovatie en nationale onderzoeksactiviteiten op het terrein van civiele vliegtuigontwikkeling te versterken. Hiermee wordt tevens invulling gegeven aan de oproep om de synergie te bevorderen tussen nationale stimuleringsregelingen en het Europese partnerschap Clean Aviation.
De regeling richt zich op het Clean-Aviationpartnerschap, dat naar verwachting rond september 2021 zal starten. Inzet is daarbij om de uitgangspositie van Nederlandse partijen te versterken door het verlenen van subsidies voor voorbereidende projecten, zowel voor deelname in het Clean-Aviation-partnerschap als voor de ontwikkeling van nieuwe lage emissie of zelfs emissieloze vliegtuigen op basis van de resultaten van Clean Aviation.
Concreet richt de regeling zich op het stimuleren van projecten die bijdragen aan de verduurzaming van de luchtvaart en dan met name op de ontwikkeling van (technologie voor) schone vliegtuigen. Daarmee beoogt de regeling het versnellen van de realisatie van de doelstellingen rond verduurzaming van de luchtvaart. Het betreft in het bijzonder bijdragen aan de verduurzaming zoals vastgelegd in de luchtvaartklimaatdoelstellingen voor 2030 en klimaatneutraal vliegen in 2050.
Inhoudelijk kunnen projecten zijn gericht op de ontwikkeling en toepassing van lichtgewicht composietmaterialen voor onder meer romp, vleugels of staart van vliegtuigen, elektrische systemen benodigd voor de transitie naar elektrische vliegtuigen of de ontwikkeling van componenten voor de introductie van alternatieve brandstoffen. Het gaat daarbij om de ontwikkeling van technologie die kan worden toegepast in innovatieve vliegtuigen en die relevant is voor het Europese Clean-Aviationprogramma. De ontwikkeling van duurzame brandstoffen en technologie gericht op de operationele activiteiten zijn uitgesloten.
De subsidie wordt verleend aan deelnemers van een samenwerkingsverband. Een samenwerkingsverband moet bestaan uit minimaal twee deelnemers, waarvan minimaal één onderneming.
De subsidie bedraagt voor een TSH Vliegtuigmaakindustrieproject:
- 100% van de subsidiabele kosten voor zover deze betrekking hebben op fundamenteel onderzoek;
- 50% van de subsidiabele kosten voor zover deze betrekking hebben op industrieel onderzoek;
- 25% van de subsidiabele kosten voor zover deze betrekking hebben op experimentele ontwikkeling;
De percentages voor industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling worden verhoogd met:
- 10 procentpunten, indien de aanvrager een middelgrote onderneming is en de subsidiabele kosten worden gemaakt en betaald door de middelgrote onderneming; of
- 20 procentpunten, indien de aanvrager een kleine onderneming is en de subsidiabele kosten worden gemaakt en betaald door de kleine onderneming.
De subsidie bedraagt minimaal € 125.000 per deelnemer aan het samenwerkingsverband en minimaal € 500.000 en maximaal € 4 miljoen per TSH Vliegtuigmaakindustrieproject.
Aanvragen kunnen van 17 mei 2021 tot en met 24 augustus 2021 worden ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het subsidieplafond is vastgesteld op € 9,5 miljoen.
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl